Accidentul feroviar din Mehedinți: De ce Ionuț Savoiu, Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, ar trebui să își dea demisia
Un grav accident feroviar a avut loc pe 5 noiembrie 2024, în județul Mehedinți, unde un tren marfar încărcat cu benzină a deraiat în localitatea Prunișor. În urma accidentului, două vagoane s-au răsturnat și trei au deraiat, provocând scurgeri de carburant și risc de explozie. Autoritățile au intervenit rapid cu echipe de pompieri, polițiști și jandarmi, iar un mesaj RO-ALERT a fost transmis populației pentru a preveni o tragedie de proporții. Traficul rutier și feroviar a fost blocat pe o perioadă semnificativă, iar mai multe persoane au fost evacuate din apropierea locului incidentului. Aceste evenimente tragice ridică întrebarea: cine este responsabil pentru prevenirea unor astfel de accidente și ce măsuri ar trebui luate pentru a evita pe viitor astfel de incidente?
În mod normal, Ionuț Savoiu, Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, ar trebui să își asume responsabilitatea pentru acest accident, având în vedere atribuțiile sale în coordonarea activității CFR și a întregului sistem feroviar din România. Ministerul Transporturilor, sub conducerea sa, este responsabil pentru reglementarea și supravegherea sistemului feroviar, inclusiv pentru siguranța transporturilor de materiale periculoase. În acest caz, deraierea unui tren marfar care transporta benzină nu este doar un incident izolat, ci o consecință a unor posibile neglijențe în gestionarea riscurilor asociate transporturilor feroviare.
Conform legislației în vigoare, Ministerul Transporturilor are responsabilitatea de a asigura siguranța transporturilor feroviare, iar în acest context, prevenirea accidentelor trebuie să fie o prioritate. Ministerul trebuie să stabilească reglementări clare privind transportul de substanțe periculoase, să monitorizeze starea tehnică a trenurilor și a infrastructurii feroviare și să aplice măsuri corective atunci când sunt identificate deficiențe. În cazul de față, dacă am fi avut un sistem feroviar bine reglementat și un control riguros asupra transporturilor periculoase, probabil că acest accident ar fi fost prevenit. Este evident că deraierea acestui tren marfar nu ar fi trebuit să aibă loc, iar acest fapt pune în discuție eficiența măsurilor de siguranță aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Un alt aspect grav al acestui incident este reacția autorităților după producerea accidentului. Conform declarațiilor lui Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, soluția pentru transvazarea încărcăturii periculoase a fost întârziată din cauza lipsei unui utilaj specializat apropiat de locul incidentului. În acest context, măsurile de protecție au fost menținute mult timp, inclusiv închiderea unui drum național important, iar riscurile au fost gestionate în condiții de stres și întârziere. Astfel de întârziere în intervenție, din cauza lipsei de resurse și pregătire, ridică semne serioase de întrebare cu privire la managementul situației din partea autorităților responsabile.
Ionuț Savoiu, în calitate de Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor și responsabil pentru activitatea CFR, ar trebui să își asume întreaga responsabilitate pentru acest incident. Într-o lume normală, când un accident major are loc într-un sistem pe care îl coordonezi și care afectează siguranța cetățenilor, demisia este un gest de responsabilitate. Este clar că Ministerul Transporturilor nu a reușit să prevină un astfel de incident, iar intervenția autorităților a fost, de asemenea, întârziată și haotică. Având în vedere gravitatea accidentului, Ionuț Savoiu ar trebui să își dea demisia, pentru a da dovadă de responsabilitate și a permite o reformă reală a sistemului feroviar românesc.
În România, sistemul feroviar are nevoie urgentă de reforme majore, de o reglementare mai strictă a transporturilor periculoase și de măsuri clare pentru prevenirea unor astfel de tragedii. De asemenea, autoritățile trebuie să își asume responsabilitatea pentru orice neglijență care pune în pericol viețile cetățenilor. În acest context, Ionuț Savoiu, ca Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, ar trebui să își prezinte demisia, ca un semnal clar că în fața unei tragedii de asemenea amploare, responsabilitatea nu poate fi evitată. Numai prin asumarea răspunderii și prin implementarea unor măsuri concrete de reformă, România va putea preveni accidente similare în viitor.