
Taxa de poluare revine cu forță! Schimbările majore anunțate de Marcel Boloș vor afecta milioane de șoferi români
România se pregătește pentru o schimbare radicală în ceea ce privește taxarea vehiculelor poluante, anunță Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. Într-un interviu acordat la finalul lunii ianuarie, Boloș a dezvăluit că România va depune în iunie-iulie la Comisia Europeană o cerere pentru accesarea unei noi tranșe de 2,7 miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aceasta va include o serie de reforme majore, printre care legea taxării mijloacelor de transport poluante.
Taxa de poluare revine în forță, iar impactul va fi considerabil. Boloș a subliniat că aceasta nu este doar o măsură națională, ci o transpunere a unei directive europene care impune toate statelor membre să adopte mecanisme de impozitare a vehiculelor în funcție de nivelul lor de poluare. „Vehiculele poluante vor plăti această taxă privind certificatele ITS și emisiile, proporțional cu nivelul de poluare”, a explicat ministrul. Așadar, șoferii care dețin mașini mai vechi și mai poluante vor plăti taxe suplimentare.
Dar asta nu este tot. Conform planurilor, o nouă lege privind taxarea vehiculelor va viza un număr semnificativ de mijloace de transport – se estimează că peste 8 milioane de autoturisme vor fi afectate de aceste măsuri. Ceea ce face această taxă și mai controversată este amploarea ei – se așteaptă ca impactul să fie similar cu cel al fostei taxe auto, anulate de curând, dar care a lăsat o amprentă puternică asupra șoferilor români.
Ministrul Boloș a declarat că acest „jalon” este deja în lucru la Ministerul Transporturilor, dar că implementarea acestuia se va dovedi a fi extrem de sensibilă și va avea un impact puternic asupra multor români. Legea va reglementa nu doar autoturismele, ci și utilajele grele, iar toate aceste măsuri vor fi parte din reforma fiscală necesară pentru accesarea banilor europeni.
Se pare că schimbările vor afecta direct milioane de șoferi români, iar aceștia vor trebui să se pregătească pentru noi taxe și impozite care vor influența direct costurile de întreținere ale vehiculelor lor. Guvernul român pare să meargă pe un drum „verde”, dar acest lucru se va plăti scump de către toți cetățenii, iar impactul economic va fi resimțit pe termen lung.
Cu o asemenea reformă pe cale de implementare, este clar că guvernul vizează modernizarea infrastructurii și îmbunătățirea calității aerului, dar întrebarea care rămâne este: cât de mult vor putea să suporte românii aceste taxe și ce impact vor avea acestea asupra mobilității și economiei?