Sondaj eJobs: 4 din 10 angajați folosesc în mod frecvent tool-uri de AI pentru a-și
ușura sarcinile de la job. Aproape jumătate dintre respondenți nu au folosit
niciodată astfel de instrumente
București, 6 iunie 2024: 34,9% dintre participanții la cel mai recent sondaj eJobs spun
că folosesc în mod regulat instrumente de inteligență artificială precum ChatGPT sau
Gemini în sarcinile de la birou pentru a reduce volumul de muncă sau pentru a obține
rezultate mai rapide. Dintre aceștia, 18,8% spun că fac asta zilnic, 13,4% săptămânal,
iar 5,7% de câteva ori pe lună. Pentru cei din urmă, utilizarea AI-ului nu s-a transformat
într-un obicei, ci mai degrabă într-o soluție de excepție la care apelează doar în cazuri
punctuale. 13,9% dintre angajați spun că rareori folosesc astfel de tool-uri, în timp ce
48,1% nu folosesc deloc.
„Sunt job-uri, în special din zona white collar și a specialiștilor, unde vedem o rată destul
de ridicată de adopție a instrumentelor de AI și o deschidere din ce în ce mai mare în a
le folosi pentru sarcini repetitive sau pe care le consideră monotone. Este adevărat că,
în cele mai multe cazuri, cei care le utilizează cel mai des lucrează în domenii precum
IT, marketing, comunicare ori traduceri, pe poziții mid-level sau de specialiști”, spune
Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de
recrutare online din România.
Documentarea și găsirea de informații este principalul motiv pentru care sunt folosite
tool-uri precum ChatGPT sau Gemini, motiv invocat de 68,7% dintre respondenți.
44,4% spun că au nevoie de ajutor în redactarea de emailuri și mesaje, 34,3% au
adăugat și traducerile pe listă, iar 22,2% spun că le sunt utile pentru generarea de
rapoarte și prezentări. „Punctual, respondenții au mai spus că folosesc AI-ul pentru
generare de cod, în cazul programatorilor, pentru crearea fișelor de post, pentru crearea
unor șabloane de răspuns către clienți, generarea de imagini pentru creații digitale sau
pentru brainstorming. În plus, mulți au adăugat faptul că folosesc AI-ul și pentru căutări
care nu au legătură cu jobul, precum postări pentru social media”, explică Ana
Călugăru.
60,1% dintre angajații care au participat la studiu spun că munca lor s-a ușurat de când
au început să folosească AI-ul pentru munca de la birou. 26,7% dintre cei care au folosit
spun că nu au observat un impact semnificativ, în timp ce 13,2% cred că mai degrabă îi
încurcă, motiv pentru care folosesc foarte rar sau deloc.
Întrebați care sunt cele mai mari beneficii ale utilizării instrumentelor AI la job, 68,2% au
răspuns că îi ajută să salveze timp. 61,5% consideră că le oferă o perspectivă și idei
noi, 32,3% se simt ajutați în realizarea task-urilor repetitive, ceea ce le permite să se
concentreze mai mult pe partea strategică, iar 42,1% au menționat și faptul că, astfel,
se simt mai productivi.
În tabăra celor care sunt mai degrabă nemulțumiți de AI, apar motive precum furnizarea
unor informații care nu se ridică la nivelul așteptărilor, faptul că încă nu au încă
suficientă încredere în aceste tool-uri, dar și că nu reușesc să formuleze interogări
suficient de clare astfel încât să le genereze răspunsurile de care au nevoie. 18,9%
spun chiar că nu au încercat niciodată pentru că nu știau că ar putea să folosească
astfel de instrumente la job, iar 6,6% recunosc că nu au suficiente competențe digitale
în acest sens.
„Interesant este faptul că, deși există, la nivel general, o preocupare intensă privitoare la
siguranța joburilor în contextul dezvoltării rapide a inteligenței artificiale, doar 18,4%
dintre respondenți spun că au temeri din acest punct de vedere. 63,5% nu sunt
îngrijorați de faptul că AI-ul ar putea să-i înlocuiască în viitor, în timp ce 18,1% nu și-au
format încă o părere. Există, în schimb, o aliniere în ceea ce privește impactul pe care l-
ar putea avea asupra pieței muncii. Astfel, peste 60% dintre participanți prevăd că va
exista o schimbare a tipurilor de locuri de muncă disponibile. 30% cred că va scădea
oferta de joburi disponibile, iar 9,7% estimează că va crește”, mai spune Ana Călugăru.
Sondajul a fost realizat în luna mai, pe un eșantion de 800 de respondenți care, în
prezent lucrează.
Despre eJobs
eJobs este platforma de locuri de muncă din România care verifică manual toate anunțurile și companiile.
Pe eJobs ai anunțuri cu salarii afișate, joburi din toate domeniile și industriile, locuri de muncă remote și
în străinătate. În plus, pe platforma noastră găsești o mulțime de articole și sfaturi de carieră, dar și un
calculator salarial numit Salario unde îți poți compara salariul actual și prin care poți vedea dacă ești plătit
corect. Pentru recrutori și angajatori, eJobs oferă acces la o bază de peste 5 milioane de CV-uri, precum
și o mulțime de soluții de recrutare eficiente. Pe lângă anunțuri de angajare și căutarea în baza de date,
prin eJobs poți avea acces în plus la campanii de recrutare digitalizată sau chiar la soluții super
personalizate prin agenția de recrutare Skilld. Mai mult, tot datorită eJobs, experții în resurse umane au
acces la We Are HR, platforma de conținut dedicată specialiștilor în HR și managerilor.
Persoană de contact:
Ana Călugăru
Head of Communications, eJobs România
T: 0729 699 437
M: ana.calugaru@ejobsgroup.ro